پمپ دیگ بخار

پمپ دیگ بخار

پمپ دیگ بخار از تجهیزات تاثیر گذار در دیگ می باشد که تغذیه آب ورودی به دیگ را بر عهده دارد و همچنین راندمان کاری دیگ را بطور چشمگیر افزایش می دهد. می توان گفت پمپ جزء تجهیزات ضروری در دیگ بخار محسوب می شود.

پمپ ها علاوه بر دیگ بخار در دیگ های روغن داغ نیز استفاده می شوند، در دیگ روغن داغ از پمپ بمنظور انتقال و جابجایی سیال روغن داغ استفاده می گردد که از سطح تحمل حرارتی بالایی برخوردار هستند.

جنس پمپ

جنس پمپ آب می تواند از استیل، ضد سایش و زنگ زدگی ساخته شود. با توجه به جنس این نوع پمپ ها با استفاده مدام دچار استهلاک نمی شوند، البته هزینه این نوع پمپ ها نسبت به سایر پمپ ها که از متریال های دیگری ساخته شده اند بالاتر می باشد. پمپ آب این امکان را دارد که با سایر فلزات نظیر فولاد و چدن نیز تولید شود که هر یک ویژگی های خاص خود را به همراه دارد.

پمپ از لحاظ انتقال انرژی به دو دسته تقسیم می شوند که شامل:

  • پمپ های سانتریفوژ (دینامیک)
  • پمپ های جابجایی

تفاوت پمپ سانتریفوژ و پمپ جابجایی:

سانتریفوژ در دیگ بخار با عنوان هد شناخته شده است که فشار حداکثری در این پمپ محصور شده است، بصورتی که با بسته شدن شیر خروجی جریان شدت خود را از دست می دهد و به حداقل میزان ممکن (صفر) می رسد.

در پمپ های جابجایی فشار مشخص شده است، که با توجه به ظرفیت دیگ بخار قابل تغییر می باشد. این پمپ ها در واقع حداکثر فشاری که سیستم مورد نیاز دارد را تامین می کنند.

پمپ دینامیک بدون توقف و یکنواخت نیروی تولیدی خود را به سیال آب انتقال می دهد، اما در پمپ های جابجایی انتقال نیرو در مدت زمان معینی به سیال آب انتقال پیدا می کند.

پمپ های جابجایی در سیستم هایی که فشار بالا و جریان کم مورد نیاز باشد مورد استفاده قرار می گیرند، اما در پمپ های دینامیک زمانی که نیاز به فشار متوسط و جریان بالا باشد کاربرد دارند.

فهرست
[rev_slider alias="main-page"][/rev_slider]