فتوسل دیگ بخار

فوتوسل

چشم الکترونیکی یا فتوسل یک قطعه نیمه رسانای الکتریکی می باشد، این قطعه همانند سیلیسیم به صورت شفاف ساخته می شود.

شفاف بودن فتوسل باعث می شود نوری که به آن می تابد را به انرژی الکتریکی تبدیل کند، این تبدیل انرژی دستوراتی را در مدار الکتریکی (تابلو برق) ایجاد می کند، که به طور مثال در مشعل دیگ بخار نوعی فتوسل استفاده می شود که می تواند روشن و خاموش بودن شعله مشعل دیگ بخار را تشخیص دهد. به نحوی که به رله فرمان دستور قطع و یا وصل جریان سوخت یا جرقه را می دهد.

با توجه به پیشرفت در صنعت و حساسیت های زیاد در دستگاه ها، فتوسل جایگاه مهمی را در صنعت های مختلف پیدا کرده است. صفحه های خورشیدی تا چشم های حساس به نور را می توان در خانواده فتوسل ها قرار داد.

کاربرد فتوسل

یکی از کاربرد های فتوسل برای نظارت بر شعله های نفتی و گازی که به رنگ آبی یا زرد می سوزند مورد استفاده قرار می گیرد. از دیگر کاربرد ها می توان قطع و یا وصل جریان سوخت یا جرقه در دستگاه های دیگ بخار می باشد.

عملکرد فتوسل

در چشم الکتریکی نظارت بر شعله بگونه ایست که اشعه ماورا بنفش منتشر شده توسط شعله های گاز یا نفت برای تولید سیگنال شعله مورد استفاده قرار می گیرد.

چشم الکتریکی از یک سلول حساس به اشعه ماوراء بنفش با دو الکترود تشکیل شده است. زمانی که مشعل روشن می شود تابش در محدوده طیفی از 190 تا 270 نانومتر، جریانی را به تابلو برق ارسال می کند که در نتیجه مشعل قطع و یا وصل می شود.

این چشم الکتریکی در داخل محفظه ای، در بدنه مشعل طوری نصب می گردد که بتواند داخل شعله را ببیند.

سلول UV به نور روز یا نور ساطع شده از دیگ بخار واکنش نشان نمی دهد.

در ساختمان این قطعه از نیمه هادی هایی مانند ژرمانیوم استفاده شده است که بر اثر تابش نور الکترون های مدار خارجی تحریک شده و بر طبق خاصیت هدایت پذیری، جریان برق عبور می کند.

یک چشم از صفحه سرامیکی کوچکی که بر روی آن ماده حساس به نور سولفید کادمیوم پوشیده شده و به یک رله متصل شده، تشکیل شده است .

با برخورد نور به سولفید کادمیوم مقاومت الکتریکی آن بسیار کاهش می یابد.

زمانی که مشعل روشن است، چشم الکتریکی نور را دریافت می کند و مقاومت ماده حساس به نور کاهش می یابد که در نتیجه جریان ضعیفی در مدار رله برقرار می شود. زمانی که مشعل خاموش می شود و جریانی به فتوسل نمی رسد، مقاومت ماده حساس به نور افزایش می یابد و جریانی به رله نمی رسد.

طراحی مکانیکی فتوسل

غلاف پلاستیکی و برای جلوگیری از شارژ استاتیک ناشی از جریان هوا از طرف فن، فلزی شده است .

برای نصب مستقیم بر روی مشعل، چشم الکتریکی را می توان با فلنچ یا بدون فلنج و گیره به کار برد.

فهرست
[rev_slider alias="main-page"][/rev_slider]